Thomas Jorion fotografa i resti dell'impero coloniale francese

Thomas Jorion fotografa i resti della sublime 'magnificenza e disfatta' dell'impero coloniale francese, fonte di molte tensioni moderne

«Noi siamo gli eredi di una storia la cui parte visibile è fatta di rovine che raccontano di supremazie sui popoli, mentre la sua parte invisibile torna a tormentare le nostre crisi moderne»

Thomas Jorion

Come molti figli di Roma, sono cresciuta tra le rovine del grande impero che ha lasciato un segno indelebile nella storia millenaria dell'umanità, 'conquistando' paesi, popoli e culture, dal Regno Unito alle fortezze di Babilonia.

Vivo il quotidiano tra i resti di una grande civiltà edificata sulla disfatta di altre, che ha lasciato rovine visibili e turisticamente valorizzate, insieme a tracce invisibili, ma così radicate in crisi e conflitti moderni, da beneficiare di una una profonda immersione nel passato.

Per comprendere un passato che ha molto da dire del presente, il fotografo francese Thomas Jorion ha iniziato il viaggio di 'Vestiges d'empire', seguendo per anni le tracce dell'ambivalente storia coloniale del suo paese, da Parigi ad Hanoi, da Dakar e Phnom Penh, da Algeri a Port-au-Prince.

Con il suo sguardo sensibile a quello che resta nelle architetture abbandonate, una macchina fotografica analogica di grande formato 4x5 e pellicola a colori, Jorion ha fotografato i resti dell'impero coloniale francese, edificato dall'incontro e lo scontro con popoli, culture e tradizioni.

«Ogni insediamento ha sviluppato un'architettura tipica del contesto geografico, favorendo un nuovo linguaggio architettonico. Questo è stato quindi anche un periodo di sperimentazione con i più recenti stili abitativi e tecniche. Limiti e differenze legati al clima e all'uso di materiali locali hanno stimolato architetti e ingegneri che, lontani dal proprio paese, godevano di maggiore libertà»

Thomas Jorion

La sua indagine sull'architettura del paesaggio coloniale francese, costellato da dimore in rovina e architetture resistenti alle bizze dell'uomo e del tempo, è diventata quindi un viaggio sulle tracce della sublime 'magnificenza e disfatta' che caratterizzano la dominazione di un popolo, restando fonte di molte tensioni nazionali e internazionali.

Thomas Jorion. Vestiges d’empire


When initiating this fascinating project, I could not have anticipated the many adventures that lay ahead and the even more improbable encounters that were to shift my perception of the world.

The history of the French colonial empire is ambivalent. A sensitive issue for some, it is loaded with fantasy adventures and narratives for others. The successive conquests of the first empire, extending from the Americas to Senegal and India, followed by the second empire that stretched from Africa to South East Asia, have enabled the achievement of many destinies. We can imagine these men in the early hours of the world discovery, leaving behind their homeland, their family for a future overseas, an unknown world filled with promises.
Then came a period of settlement and construction. Each settlement developed an architecture typical of the geographical environment, sometimes blending in local designs to foster a new architectural language. This was thus a period of experimentations with the latest housing styles and techniques. Limitations related to climate and the use of local materials stimulated architects and engineers who away from their mainland country, enjoyed greater freedom.
The political and social order of that world vanished, leaving behind visible signs of the exchanges and of the French overseas presence.
From Casablanca to Pondicherry, via Saint-Louis of Senegal, Shanghai, Algiers or Port-au-Prince, their vestiges are at once great and modest. Some of these buildings and constructions have survived over the years and still deliver their stories. Granted a second wind after independence, they have seldom remained uninhabited. However, many disappear with the ravages of time and men, for lack of care. I wanted to capture them on my negatives so that their stories may live on.
I have conceived and oriented this series according to prior documentary research undertaken in Paris. I then produced these photographs using exclusively a 4x5 large format camera and colour film plates.

Through encounters and discoveries on the field, it became clear to me that the course of history is quite often written by a small elite. And that the people (to which I belong), in the broadest sense, lives in a total lack of understanding of the others by the agency of that same elite. So the natives’ uninhibited approach to these bygone times came to me as a surprise. And led me to acknowledge that oftentimes, decisions such as friendship with or repentance for another people are also generated by that same small political class. The average man – whether living in Paris, Hanoi, Dakar, Phnom Penh, Algiers or Port-au-Prince – couldn’t care less about intrigues and power play. He aspires to a quiet, peaceful life.
My taste for adventure, traces of time and memory-related venues initiated the project. However, with time I understood that these ruins could not be considered like any other ruin. I could not merely show them beautiful or aesthetic, as they are loaded with the terrible burden of History and the domination of one people over another.
The project thus gradually became an opportunity to explore from an original perspective an often disregarded topic – when it is in fact the actual source of much tensions, both national and international. When it weighs so heavily on the present, it is better to know history in order to analyse its consequences. We are the heirs of a history whose visible part is made of ruins that tell of vain supremacist peoples, while its invisible part returns to haunt our modern crises.

Thomas Jorion
July 2016

Gli scatti e le riflessioni generate da questo lungo progetto di Thomas Jorion, sono stati anche raccolti nelle pagine del libro pubblicato da Ed. La Martinière, presentato anche in occasione di diverse mostre, dalla Galerie Podbielski Contemporary
 di Berlino, alla National Gallery of Victoria di Melbourne, dalla Librairie Maupetit
 di Marsiglia alla prossima edizione di Photo London nello stand della Galerie Podbielski Contemporary.

Thomas Jorion
Vestiges d'empire

4 marzo - 22 aprile 2017


Podbielski Contemporary
Koppenplatz 5
Berlino

9 marzo - 31 agosto 2017
National Gallery of Victoria
180 St Kilda Road
Melbourne

6 aprile - 6 maggio 2017

Librairie Maupetit


142 La Canebière
Marsiglia

18 - 21 maggio 2017
Photo London 2017
stand Podbielski Contemporary
Somerset House

lato sud dello Strand a Central London
Londra

Poi vi basta seguire il sito e i social del fotografo per continuare il viaggio.

Foto | Vestiges d'empire © Thomas Jorion, Courtesy autore

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