La ninna nanna di Sharon Boothroyd

Edelweiss - Anais window © Sharon Boothroyd

Dopo l'oscurità della lunga notte, rischiarata da nascite e arrivi simbolici e spirituali, questo risveglio ha la purezza che sboccia in habitat impervi di Edeilwess (stella alpina), un progetto fotografico concepito da Sharon Boothroyd come una ninna nanna composta dalle immagini della sua piccola Anais.

Uno sguardo materno sull'infanzia, sull'innocenza costretta a convivere con le sfumature più incantevoli e sinistre del quotidiano, ma anche sulla grazia femminile minacciata da dolore e sofferenza. Una struggente ninna nanna per cullare quella purezza d'animo minacciata dal mondo, che non tutti riescono a far sopravvive in un angolino incontaminato del proprio animo.



Edelweiss is an ongoing series conceived as a visual lullaby using my daughters Anais and Larissa.

I began using the child as a means of portraying feminine grace, pain and suffering with all the trouble it brings. I am also interested in everyday moments where pain and mundane events give way to some deeper point of connection; an enlightenment of sorts.

Although I remain physically absent, these images speak about my motherhood. Hopes and fears for my daughters are exposed in the daily routine of life where I see beauty and darkness cohabiting.

I based the project loosely on the lullaby because of the arresting clash between innocence and a sinister component which often occurs and leads to a deeper reading. Rather than being an illustration of the song, Edelweiss, in it’s repetition, emotion and simplicity, seeks to disarm the viewer by using childhood troubles as a correlation to those of the adult world.


Una ninna nanna scritta da una mamma per i suoi figli, come lied Wiegenlied di Johannes Brahms, fu scritto per una certa Berta Faber in occasione della nascita del suo secondo figlio.

Via | Le Journal de la Photographie

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