Winston Churchill di Yousuf Karsh, un ritratto leggendario come la storia che cela

Il ritratto in bianco e nero di Winston Churchill, cupo, accigliato, scattato il 30 dicembre 1941 da Yousef Karsh, dopo lo storico discorso tenuto dallo statista inglese alla Camera dei Comuni di Ottawa, è diventato leggendario quanto sembra esserlo la storia che cela la sua espressione, di certo più famosa e riprodotta (anche su un francobollo) di quella sorridente, colte da un fotografo assunto dal governo canadese con poco tempo per realizzarlo e nessuna voglia di Churchill di lasciarsi ritrarre.

Una fotografia che ha cambiato la vita di Karsh, prestata nel 2005 dalla famiglia di Yousuf Karsh alla Boston Public Library per una raccolta di 57 ritratti di figure letterarie da non perdere, della quale lo stesso fotografo ha svelato i retroscena che hanno portato a cogliere quell'espressione così belligerante, scattando la foto dopo aver contrariato Winston Churchill privandolo del suo sigaro. Una storia eloquente, che a distanza di più di settanta anni insegna ancora parecchio sulla tecnica del ritratto, che spesso si deve realizzare nelle peggiori condizioni possibili, ricorrendo a determinazione e ingegno, per tirare fuori il meglio e il peggio dal soggetto, poco importa che sia uno stratega o un bambino.

"My portrait of Winston Churchill changed my life. I knew after I had taken it that it was an important picture, but I could hardly have dreamed that it would become one of the most widely reproduced images in the history of photography. In 1941, Churchill visited first Washington and then Ottawa. The Prime Minister, Mackenzie King, invited me to be present. After the electrifying speech, I waited in the Speaker’s Chamber where, the evening before, I had set up my lights and camera. The Prime Minister, arm-in-arm with Churchill and followed by his entourage, started to lead him into the room. I switched on my floodlights; a surprised Churchill growled, “What’s this, what’s this?” No one had the courage to explain. I timorously stepped forward and said, “Sir, I hope I will be fortunate enough to make a portrait worthy of this historic occasion.” He glanced at me and demanded, “Why was I not told?” When his entourage began to laugh, this hardly helped matters for me. Churchill lit a fresh cigar, puffed at it with a mischievous air, and then magnanimously relented. “You may take one.” Churchill’s cigar was ever present. I held out an ashtray, but he would not dispose of it. I went back to my camera and made sure that everything was all right technically. I waited; he continued to chomp vigorously at his cigar. I waited. Then I stepped toward him and, without premeditation, but ever so respectfully, I said, “Forgive me, sir,” and plucked the cigar out of his mouth. By the time I got back to my camera, he looked so belligerent he could have devoured me. It was at that instant that I took the photograph."

Via | Yousuf Karsh - The Boston Public Library
Foto | Iconic Photos

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